begeleidingskunde

Over Begeleidingskunde

Gaat je hart uit naar het geven van begeleiding? En wil je dat doen vanuit een mensgerichte benadering waarbij je als begeleidingskundige positie inneemt?

Bij Master Begeleidingskunde leer je hoe je op individueel niveau, op teamniveau en op organisatieniveau leer-, ontwikkel- en veranderprocessen kan begeleiden, op zo’n manier dat de ingezette verandering duurzaam is en gedragen wordt door de direct betrokkenen. Je werkt nauw samen met degenen die je begeleidt. Uitgangspunt voor dit gezamenlijke proces is een heldere formulering van een vraag die door iedereen wordt gedragen. Wat speelt er precies? Waar brandt het vuur? Wat mag er wel en niet worden gezegd? Welke verschillende perspectieven bestaan naast elkaar? Zijn er meerdere lagen? Wie of wat wordt uitgesloten? Op het spel staan diepgaande vragen die een beroep doen op het register van zingeving, waarden-oriëntaties en intermenselijke ontmoeting. Als begeleidingskundige creëer je een speelruimte of overgangsgebied waarin de betrokkenen tot nieuwe inzichten en betekenisgeving komen. Van daaruit kom je ook tot een nieuwe handelingsruimte, waardoor uiteindelijk nieuwe of vernieuwde sociale werkelijkheden worden gerealiseerd.

Master Begeleidingskunde van Hogeschool Rotterdam is zowel te volgen in Rotterdam als in Nijmegen, op een locatie van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).

Hogeschool Rotterdam

Meer over Hogeschool Rotterdam

Ons assortiment bestaat uit een breed aanbod van opleidingen in de richtingen Techniek, Gezondheidszorg, Onderwijs, Gedrag en Maatschappij, Media & ICT, Kunst en Economie. Het onderwijs is nauw verweven met de grootstedelijke uitdagingen in de regio Rijnmond, waarbij voor Rotterdam, met de grootste haven van Europa, een belangrijke rol is weggelegd. In een voortdurende wisselwerking en samenwerking delen wij kennis, kunde en ervaring met bedrijfsleven, instellingen en overheid. De theorie is nauw verbonden met ons praktijkgericht onderzoek. Benut jouw kansen en maak je positie op de arbeidsmarkt sterker. Bij ons kun je een bachelor, master of associate degree in deeltijd volgen. Onze locaties zijn verdeeld over de stad en zijn op loopafstand van een metrostation.