marketing, sales & communicatie
Ben je toe aan de volgende stap in je carrière Marketing, Sales & Communicatie? Een cursus, hbo-module of deeltijdopleiding geeft je nieuwe inzichten en doorgroeikansen.
Marketing | Sales | Communicatie
Waarin wil jij je ontwikkelen? Je komt verder aan een hogeschool
- Altijd dichtbij
- Toonaangevend onderwijs voor professionals
- Erkende certificaten en diploma’s
- Ook korte cursussen
Hoe verandert het vakgebied?
Bedrijven dienen zich aan te passen aan de veranderende trends in marketing, sales en communicatie. Hieronder vallen digitalisering, automatisering, datagebruik, mobiele technologie en social media. Door het gebruik van nieuwe technologieën en strategieën, kun je de doelgroep beter bereiken en betrekken, terwijl je gebruik maakt van data-analyse om gerichtere beslissingen te nemen en de klanten beter te begrijpen.
Richtingen Marketing, Sales & Communicatie
Als marketing-, sales-, en communicatieprofessional ontwikkel je strategieën voor klantenwerving, interactie en promotie. Technische vaardigheden zijn belangrijk voor data-analyse en online marketingtools. Hieronder lichten wij enkele hoofdrichtingen toe:
Ontdek het cursusaanbod per hogeschool
BAANKANSEN IN EEN VERANDERENDE WERELD
Als je een marketingopleiding hebt gevolgd, kun je aan de slag in verschillende functies bijvoorbeeld zoals:
- Marketingmanager: je geeft leiding aan de marketingafdeling binnen een bedrijf. Je helpt klanten om hun marketingdoelen te bereiken en bouwt campagnes die zowel online als offline worden ingezet.
- Marketingstrateeg: je geeft een specialistische bijdrage op tactisch en strategisch niveau ten behoeve van het marketingbeleid van een bedrijf, instelling of organisatie.
- Productmanager: je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van producten of diensten binnen een organisatie.
Veel salesopleidingen zullen je voorbereiden op een carrière als:
- Accountmanager: je vervult een combinatiefunctie van relatiebeheer en sales. Daarnaast richt je je op het halen van een hogere omzet.
- Klantenservice medewerker: je ondersteunt klanten over bestaande producten of diensten en geeft advies over nieuwe producten.
- Sales- en marketingcoördinator: je lanceert nieuwe producten op de juiste wijze en bouwt dit verder uit.
Je kunt verschillende soorten communicatie-gerelateerde banen krijgen als je een communicatieopleiding hebt gevolgd. Dit kan variëren van een baan als:
- Communicatiemedewerker: je helpt mee om de relatie tussen een bedrijf en de buitenwereld te onderhouden.
- Copywriting: je schrijft vaak teksten voor websites, blogartikelen, folders, brochures, e-mailings, advertenties, nieuwsbrieven of andere wervende teksten.
- Eventmanagement: je houdt je bezig met het organiseren en het uitvoeren van evenementen.
Een marketingopleiding helpt je bij het ontwikkelen van vaardigheden om marketingstrategieën te creëren. Met een salesopleiding leer je hoe je effectief klanten kunt werven en klantrelaties kunt versterken. Een communicatieopleiding biedt je een breed scala aan vaardigheden voor verschillende beroepen.
De baankansen op het gebied van marketing, sales en communicatie zijn goed. De banen zijn vaak veeleisend en vereisen veel kennis en ervaring, maar er is voldoende ruimte voor groei en specialisatie. Er zijn talloze carrièremogelijkheden binnen deze sectoren, zoals marketing- en communicatieadviseurs en -managers, salesmanagers, public relations-managers en productmanagers. Veel professionals, zoals jij, gaan ook aan de slag als zzp'er op dit gebied.
Relevant blijven met nieuwe inzichten
De Marketing, Sales en Communicatie sector is volop in ontwikkeling. Marketeers die nieuwe technieken omarmen, zijn de uitblinkers van morgen. Met nieuwe inzichten blijf je relevant in deze snel veranderende wereld.