smart asset maintenance

Over Smart Asset Maintenance

Assets zijn systemen, machines en installaties voor het verwerken van materiaal, energie en informatie op verschillende niveaus. Je leert je hoe je met behulp van bestaande en nieuwe technologieën (zoals slimme sensoren en algoritmen), onderhoud van assets kunt plannen, beheersen en optimaliseren. Tijdens de opleiding ga je aan de slag met beroepsopdrachten zodat je de vaardigheden direct in de praktijk kan toepassen.

In jaar 1 ligt de focus op de technische fundamenten. Je leert diepgaand over verschillende systemen. Niet alleen waarvoor ze dienen, maar ook hoe ze werken. Vervolgens leer je te analyseren waarom en hoe deze systemen kunnen falen. Dit vormt de basis voor de volgende fase van je opleiding: conditiebewaking. Je leert hierbij over geavanceerde methoden om niet alleen problemen op te lossen, maar ook te voorspellen en te voorkomen. Zo weet je aan het einde van het eerste jaar wat cruciaal is voor effectief preventief onderhoud.

In jaar 2 doe je kennis op over het voorkomen van storingen, het optimaliseren van onderhoud en het verbeteren van systeemprestaties. Je sluit het jaar af met een uitgebreid eindproject, waarin je een asset kiest uit sectoren zoals energie, technische installaties, luchtvaart of industrie. Je analyseert dit systeem grondig en adviseert over verbeteringen. Dit project toont je professionele vaardigheden en bereidt je voor op de arbeidsmarkt.

Hogeschool van Amsterdam

Meer over Hogeschool van Amsterdam

Deze tijd vraagt erom dat je een leven lang blijft leren. Maar hoe doe je dat? Hoe ontwikkel je jezelf? Hoe daag je jezelf uit? Hoe blijf je relevant? Een opleiding of cursus kan de oplossing zijn. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) helpt je om de juiste keuze te maken.

Kennisinstituut
Onderwijs en onderzoek komen samen bij de HvA. Inhoud van onderwijs is gekoppeld aan vragen uit het werkveld, innovatie en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Midden in de praktijk
De praktijk van de HvA is die van de grote stad. Amsterdam is laboratorium, werkplaats en inspiratiebron.

Studentsucces
Werk en studie combineren is niet eenvoudig. Je kunt rekenen op begeleiding en ondersteuning.